آئین نامه آزمایشگاههای دانشکده علوم ورزشی و تندرستی

دانشگاه تهران

پیشنهادی جهت تصویب در هیات رئیسه دانشکده

تابستان 1404

                                                                                                         

ماده 1. هدف

به منظور استفاده مطلوب از فضای آزمایشگاه­های دانشکده علوم ورزشی و تندرستی و بهره­برداری مناسب از امکانات موجود، همه موارد آزمایشگاه­ها  زیر نظر معاونت پژوهش و فناوری دانشکده هدایت می شود و در صورت تصمیم گیری برای موارد خاص از گروههای آموزشی مربوطه و شورای پژوهشی دانشکده علوم ورزشی و تندرستی مشورت و کمک گرفته می شود. منظور از آزمایشگاه، فضاها و اماکن تجهیز شده با وسایل و دستگا­ه­های تخصصی اعم از پیشرفته و ابتدایی، جهت عملیات ارزیابی و مقایسه­ای مورد استفاده در مطالعات رساله­ها، پایان­نامه­ها، طرح­ها و مقالات می­باشد.

* دانشکده پنج آزمایشگاه دارد که عبارتند از:

  1. آزمایشگاه بیومکانیک ورزشی
  2. آزمایشگاه حرکات اصلاحی و آسیب­شناسی ورزشی
  3. آزمایشگاه حیوانات
  4. آزمایشگاه علوم رفتاری و شناختی
  5. آزمایشگاه فیزیولوژی ورزشی

  • معاونت پژوهش و فناوری دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، سرپرستی تمام آزمایشگاههای دانشکده را بر عهده دارد.
  • تصمیم گیریهای مهم درخصوص آزمایشگاهها در شورای پژوهشی دانشکده و بنابر نیاز با حضور مسئول و ناظر علمي آزمایشگاهها انجام می گیرد.

ماده 2. افراد مشغول به فعالیت در آزمایشگاهها و وظایف آنها

2. 1. مسئول آزمایشگاهها

منظور کارشناس استخدام ( رسمی / پیمانی / قراردادی ) دانشکده است که به تایید معاونت پژوهش و فناوری دانشکده و موافقت رئیس دانشکده به سمت مسئول آزمایشگاههای دانشکده نائل آمده است.

2. 1. 1. وظایف مسئول آزمایشگاهها

  • تعیین خط مشی، استراتژی و اهداف کیفی (با تایید معاونت پژوهش و فناوری) و نظارت بر تحقق اهداف آنها
  • تعیین روش­های اجرایی و دستورالعمل­های آزمایشگاه و نظامنامه کیفیت آزمایشگاه
  • نظارت بر تمام فرایندها و فعالیت­های وابسته به سیستم کیفیت و موثر بر نتایج آزمون
  • پیگیری انجام  بیمه مسولیت مدنی آزمایشگاه ها با شرایط ابلاغی معاونت پژوهش و فناوری
  • آشنایی و تسلط با کارکرد تمامی ابزارها و نرم افزارهای آزمایشگاه
  • ایجاد محیط کار مناسب برای اجرای هرچه بهتر امور و تلاش پیگیر و مستمر در راستای بهینه­سازی سرویس­دهی به مراجعه­کنندگان
  • بررسی درخواست­ها، پیشنهادها و یا قراردادهای مربوط به سازمان­ها و گیرندگان خدمات برون­سازمانی با هماهنگی معاونت پژوهش و فناوری
  • ارتباط با مراجع ذیصلاح از جمله پژوهش­های صنعتی ایران، موسسه استاندارد، نظام تایید صلاحیت ایران و مراجع اعتباردهی بین­المللی با هماهنگی معاونت پژوهش و فناوری
  • رسیدگی به شکایات مشتریان درون­سازمانی در ارتباط با خدمات ارائه شده در آزمایشگاه با هماهنگی معاونت پژوهش و فناوری
  • شناسایی الزامات مقرراتی و قانونی مرتبط با آزمون­ها و به­روزرسانی آن­ها با هماهنگی معاونت پژوهش و فناوری
  • تدوین دستورالعمل­ها و روش­های آزمون محصولات با توجه به الزامات ملی یا بین­المللی با هماهنگی معاونت پژوهش و فناوری
  • نظارت بر شرایط محیط کار آزمایشگاه جهت اطمینان از اجرای آزمون­ها، مطابق با الزامات تعیین شده (شرایط محیط: دما، رطوبت و ...)
  • نظارت بر اجرای فرآیند آزمون مطابق روش اجرایی و دستورالعمل­های آزمون­ها
  • نظارت بر استفاده از پوشش متناسب (مثلا: کفش، کلاه و ...) با محصولات و خدمات جهت انجام آزمون­ها در آزمایشگاه
  • نظارت بر نگهداری سوابق آزمون­های انجام شده
  • هماهنگی با معاونت پژوهش و فناوری در تایید خرید مواد اولیه و تجهیزات آزمایشگاه با توجه به نیاز دانشجویان و پروژه های تحقیقاتی و  یا درخواست اعضای گروه
  • درخواست تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی و ارسال به واحد نگهداری و تعمیرات
  • نظارت بر نگهداری تجهیزات اندازه­گیری آزمایشگاه
  • اطمینان از تامین ایمنی آزمایشگاه در برابر مخاطرات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی (HSE)
  • نظارت بر رعایت اصول آراستگی محیط کار آزمایشگاه  (HSE)
  • حضور در دوره­های آموزشی برنامه­ریزی شده
  • نظارت بر تحلیل گزارش­ها و داده­های مرتبط با کیفیت توسط دستیار آزمایشگاه
  • بررسی در خصوص امکان یا عدم امکان استفاده از دستگاه­ها با توجه به نیاز سنجی علمی، اقتصادی و اولویت هنگام تصویب پروپوزال در گروه و نیز پیش از انجام پژوهش و اعلام نظر به معاونت پژوهشی
  • تصمیم گیری در مورد نحوه استفاده از دستگاه­ها و تجهیزات و تایید مجوز خروج با تایید معاونت پژوهش و فناوری دانشکده
  • ارسال گزارش­های موردنظر به معاونت پژوهش و فناوری
  • حفظ و نگهداری تجهیزات
  • بررسی وضعیت تجهیزات و اطمینان از سلامت دستگاه­های موجود در آزمایشگاه به صورت دوره­ای و نیز پس از انجام کار پژوهشی توسط پژوهشگران (هم در خصوص پژوهش­هایی که در داخل محیط آزمایشگاه انجام می­شود و هم در مورد پژوهش­هایی که خارج از محوطه آزمایشگاه صورت می­پذیرد)
  • کنترل ورود و خروج دستگاه و اطمینان از سلامت و وجود دستگاه در آزمایشگاه
  • تهیه فهرست اقلام جدید و مورد نیاز آزمایشگاه­ها جهت ارائه پیشنهاد خرید یا تهیه آنها به معاونت پژوهشی دانشکده
  • تهیه فهرست دستگاه­ها و وسایل نیازمند تعمیر و ارتقاء آزمایشگاه­ها و ارسال درخواست مربوط به معاونت پژوهشی دانشکده
  • انتخاب و آموزش دستیارهای آزمایشگاه
  • معرفی و فراهم نمودن امکان آموزش­های لازم برای دستیار جدید در هر دوره
  • نظارت محسوس و نامحسوس بر نحوه انجام پژوهش­ها و اخذ گزارش­های لازم از دستیار مستقر در آزمایشگاه
  • ثبت ترتیب انجام پژوهش­های داخل و خارج آزمایشگاه با توجه به درخواست پژوهشگران و اولویت نوع پژوهش (رساله و پایان­نامه، طرح پژوهشی و مقاله پژوهش­های اساتید و دانشجویان دانشکده، پژوهشگران خارج از دانشکده)
  • ارائه پیشنهاد در خصوص سرویس­دهی بهتر و حفظ و نگهداری اماکن و تجهیزات موجود در آزمایشگاه­ها به معاونت پژوهش و فناوری
  • گزارش مربوط به HSE به معاونت پژوهش و فناوری
  • ارائه گزارش ماهانه فعالیت­های پژوهشی انجام شده، به معاونت پژوهش و فناوری
  • نگهداری نمونه­ها در محل مشخص تا مدت زمان تعریف شده و نظارت بر نحوه شناسایی نمونه­های آزمایشگاهی (مثلا: درج نام، تاریخ نمونه­برداری، تاریخ آزمون و ...)
  • اعلام نیاز خرید مواد اولیه و تجهیزات آزمایشگاه به معاونت پژوهش و فناوری (همسو با ناظر علمی آزمایشگاه)
  • برنامه­ریزی جهت کالیبراسیون تجهیزات اندازه­گیری آزمایشگاه
  • وسایل و اموال آزمایشگاه از طرف امین اموال دانشکده، تحویل مسئول آزمایشگاه می شود و مسئولیت اموالی آن به عهده ایشان خواهد بود.

2. 2. ناظر علمی آزمایشگاه

منظور عضو هیات علمی با تخصص مرتبط با هر آزمایشگاه موجود در دانشکده علوم ورزشی است که متعهد به رعایت قوانین مربوط به نظرات علمی بر خرید دستگاههای مورد نظر هر آزمایشگاه و نظارت علمی بر انجام امور پایان نامه ها و طرح های پژوهشی در آزمایشگاهها است .

2. 2. 1. وظایف ناظر علمی آزمایشگاه

  • شناسایی و ارائه پيشنهادات در مورد نیازهای آزمایشگاه از لحاظ علمی و تجهیزاتی
  • نظارت بر خرید وسایل و تجهیزات آزمایشگاه بر اساس ضرورت علمی
  • نظارت علمی و اخلاقي بر اجرای پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی در آزمایشگاهها
  • نظارت بر رعایت استانداردهای بین‌المللی در فعالیت‌های آزمایشگاه
  • بررسي و تاييد گزارش‌های تحقیقاتی دانشجویی و پژوهشی از نظر علمی و دقت محتوا
  • هماهنگي و ایجاد ارتباط علمی بین آزمایشگاه و سایر گروه‌های آموزشی، کارگاه‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی
  • تقبل اجرایی شدن بیمه مسئولیت مدنی آزمایشگاه مربوطه
  • ارسال گزارشها به معاونت پژوهشی و فناوری

2. 3. دستیار آزمایشگاه

منظور دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد / دکتری متعهد به رعایت قوانین مربوط به نحوه ارائه خدمات به آزمایشگاه که آموزش­های مورد نیاز کار با دستگاه­ها را دیده است،  به پیشنهاد مسئول آزمایشگاه معرفی می شود،  و سپس به تایید معاونت پژوهشی می رسد.

2. 3. 1. وظایف دستیار آزمایشگاه

  • حضور در زمان کلاس­ها در خصوص تکمیل مطالب تخصصی ارائه شده مربوط امکانات و کار با دستگاه­های موجود (در صورت نیاز)
  • آموزش تکمیلی و دقیق به دانشجویان در ارتباط با دستگاه یا دستگاه­های مورد استفاده در رساله / پایان نامه
  • آموزش کار با دستگاه­ها به دانشجویان جهت ارائه بهینه در کلاس­های درسی
  • به روز کردن برنامه­ها و نرم­افزارها و ارائه گزارش و درخواست­های مربوط، به مسئول آزمایشگاه آزمایشگاه

تبصره: حق­الزحمه دستیار به صورت کار دانشجویی توسط مسئول آزمایشگاه ماهانه پس از تایید معاونت پژوهش و فناوری دانشکده، برای معاونت دانشجویی و معاونت اداری و مالی ارسال می­شود.

ماده 3. نحوه استفاده از دستگاه­ها و امکانات

  • ارائه صفحات مشخصات پژوهشگر و اساتید، بخش روش شناسی و صفحه آخر (امضاهای نهایی تایید پروپوزال) به مسئول آزمایشگاه (فرم اطلاعات اولیه پیوست می­باشد)
  • تکمیل فرم قرارداد امانت وسایل آزمایشگاه در خصوص رساله، پایان نامه، طرح پژوهشی و مقالات
  • دانشجویانی که نیاز به استفاده از ابزار آزمایشگاه را نداشته و تنها نیاز به استفاده از فضای آزمایشگاه دارند نیز می­بایست فرم قرارداد را تکمیل کنند.
  • خروج دستگاهها از آزمایشگاهها ممنوع است و تنها دستگاههای با قیمت نازل از آزمایشگاهها خارج می شود.
  • پس از تحویل اطلاعات به محقق، آزمایشگاه هیچ گونه تعهدی در خصوص حفظ و نگهداری اطلاعات ندارد.
  • نصب هر گونه نرم­افزار، اتصال فلش و کارت حافظه به وسایل آزمایشگاهی توسط پژوهشگر ممنوع و صرفا توسط دستیار آزمایشگاه و با موافقت مسئول آزمایشگاه و معاون پژوهش و فناوری نجام خواهد شد.
  • دستگاههای آزمایشگاه با توجه با تکنولوژی آنها و دسترسی آسان برای خرید آنها، سطح بندی می شوند و به سه سطح ، 3، 2و 1 به ترتیب از دستگاههای سطح تکنولوژی پایین تا تکنولوژی متوسط و سپس تکنولوژی بالا طبقه بندی می شوند.
  • دانشجویان کارشناسی ارشد در خصوص انجام پایان نامه خود اجازه استفاده از یک دستگاه سطح 1 را دارند و بنابر نیاز دستگاه سطح 1 تا دو دستگاه ، درخواست ایشان پس از تایید استاد راهنما و مدیرگروه باید در جلسه شورای پژوهش مطرح و در نهایت مورد تصمیم گیری شود.
  • دانشجویان دکتری در خصوص انجام رساله خود اجازه استفاده از دو دستگاه سطح 1 را دارند و بنابر نیاز دستگاه سطح 1 تا سه دستگاه ، درخواست ایشان پس از تایید استاد راهنما و مدیرگروه باید در جلسه شورای پژوهش مطرح و در نهایت مورد تصمیم گیری شود.
  • درخصوص طرحهای پژوهشی اساتید، اجازه استفاده از یک دستگاه سطح 1 را دارند و بنابر نیاز دستگاه سطح 1 تا دو دستگاه ، درخواست ایشان پس از تایید مدیرگروه باید در جلسه شورای پژوهش مطرح و در نهایت مورد تصمیم گیری شود.
  • کلیه آزمون­ها باید تحت نظر استاد راهنما یا مشاور و مسئول آزمایشگاه، با هماهنگی قبلی و در محل آزمایشگاه دانشکده و طبق برنامه تعیین شده صورت پذیرد. (در صورت لزوم خروج دستگاه یا وسایل از آزمایشگاه پژوهشگر موظف است طبق زمانبندی تعیین شده از سوی آزمایشگاه نسبت به تحویل تجهیزات یاد شده اقدام نماید، در غیر این صورت هزینه دیرکرد روزانه متناسب با قیمت دستگاه دریافت می شود).
  • در صورت عدم تحویل دستگاه و یا بروز هر گونه حادثه در هنگام اجرای آزمون برای آزمودنی­ها و یا دستگاه مورد استفاده، کلیه مسئولیت به عهده شخص مسئول استفاده کننده (افراد استفاده کننده از خدمات، اعم از عضو هیئت علمی، دانشجو و یا استاد راهنما) می­باشد. بدیهی است تمامی هزینه­های مربوط به تعمیر، تعویض یا خرید دستگاه جدید بر عهده شخص استفاده کننده از دستگاه می­باشد.
  • مجوز کد اخلاق برای آغاز هرگونه مداخله و پژوهش­های انسانی و حیوانی و متعاقب آن حضور در آزمایشگاه الزامی است.
  • مجوز RCT (کارآزمایی بالینی) برای تحقیقات مداخله ای روی انسان و حیوان الزامی است.

3. 1. ضوابط و مقررات استفاده از آزمایشگاه حیوانات

  • فضای آزمایشگاه حیوانات و وسایل آن، می تواند جهت انجام رساله و پایان­نامه­های دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم ورزشی  و تندرستی دانشگاه تهران و در اولویت بعدی طرح پژوهشی قرار گیرد.
  • سرویس­دهی به دانشجویان از پردیس­های دیگر درصورتی­که استاد راهنما یا مشاور از این دانشکده باشد، با شرایط زیر امکان­پذیر می باشد:
  • ضروری است یک معرفی نامه از معاون علمی پردیس منوط به معرفی دانشجو جهت استفاده از آزمایشگاه به صورت اتوماسیونی به معاونت پژوهش و فناوری دانشکده، صوت پذیرد.
  • ارائه صفحات مشخصات پژوهشگر و اساتید، بخش متدولوژی و صفحه آخر (امضاهای نهایی تایید پروپوزال) و برگه قرارداد به مسئول آزمایشگاه ضروری است.
  • طبق قرارداد با پردیس البرز، دانشجویان این پردیس مادامیکه قرارداد اعتبار دارد می­توانند بر اساس محتوای قرارداد از آزمایشگاه استفاده نمایند.
  • دانشجویان پردیس البرز و دیگر پردیس ها در صورتی می توانند پروژه پایان نامه و رساله خود را در آزمایشگاه حیوانات دانشکده انجام دهند که حتما کار پژوهشی ایشان در کنار پروژه پژوهشی یکی از دانشجویان دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران تعریف شود. (درخصوص دانشجویان دیگر پردیس ها به غیر از پردیس البرز ، ضروری است مبلغ استفاده از آزمایشگاه به حساب دانشکده محاسبه و واریز گردد).
  • امکان بهره مندی از امکانات مطابق تعرفه مصوب می باشد.
  • استفاده از فضا، امکانات و تجهیزات آزمایشگاه توسط دانشجو، پس از تصویب پروپوزال و طبق مفاد پروپوزال مقدور خواهد بود.
  • کلیه موارد مصرفی و نظافت آزمایشگاه حیوانات و نگهداری موش­ها به عهده پژوهشگر خواهد بود.
  • به دلیل محدودیت فضا، امکانات و تجهیزات در آزمایشگاه حیوانات، تنها دو گروه پژوهشی می­توانند به طور همزمان در آزمایشگاه فعالیت کنند.
  • دانشجویانی که قصد کار در آزمایشگاه حیوانات را دارد باید سابقه کار و دانش کافی برای کار با حیوانات (حداقل ارائه گواهی شرکت در یک کارگاه) در این آزمایشگاه را داشته باشند.
  • جهت اجرای رساله و پایان­نامه دانشجو در آزمایشگاه حیوانات تنها دو نفر دانشجو می­توانند به عنوان همکار معرفی شوند که هر دو می­بایست از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم ورزشی و تندرستی باشند (از دانشجویان پردیس البرز نیز می­توان به عنوان همراه استفاده نمود اما ضروری است که مقررات بند 2 رعایت شود).
  • درب ورودی آزمایشگاه برای باز شدن فقط روی کارت پژوهشگر (دانشجوی دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران) شارژ می­شود و برای همراه ایشان شارژ نخواهد شد.
  • ساعت کار آزمایشگاه حیوانات از 7 صبح تا 5 بعد از ظهر می­باشد.
  • جهت استفاده از فریزر 70- آزمایشگاه حیوانات، بافت­ها طبق تعداد و نوع بافت قید شده در  قرارداد تنظیم شده با آزمایشگاه تحویل گرفته می­شود و آزمایشگاه موظف است که بافت­های هر پژوهشگر را حداکثر به مدت دو ماه در فریزر نگهداری کند و ضروری است که پژوهشگر پس از دو ماه بافت­های خود را از فریزر خارج کند.
  • بدیهی است مسئولیت حفظ و نگهداری وسایل و تجهیزات آزمایشگاه بر عهده دانشجو بوده و در صورت عدم رعایت مقررات و یا آسیب به اموال آزمایشگاه مشمول پرداخت خسارت و جریمه خواهد شد.

ماده 4. زمان­بندی انجام کار

  • آزمایشگاه در روزهای اداری (به جز ایام تعطیل) از شنبه تا چهارشنبه و از ساعت 8:00 الی 15:30 آماده ارائه خدمات به محققان و دانشجویان خواهد بود.
  • به منظور رعایت حق تقدم اجرای رساله­ها، پایان­نامه­ها و طرح­های پژوهشی، فرآیند تعیین زمان اجرا و نوبت­دهی بر اساس تاریخ ارائه مدارک به آزمایشگاه می­باشد.

ماده 5. هزینه استفاده از دستگاه­های آزمایشگاه

  • تهیه مواد مصرفی دستگاه­های آزمایشگاهی ( از قبیل: چسب، لید، کیت، سی­دی و ... ) بر عهده پژوهشگر می­باشد. در صورت امکان (به تشخیص مسئول آزمایشگاه و تایید معاونت پژوهش و فناوری دانشکده) پس از پرداخت هزینه مربوط (مطابق فاکتور) از طرف پژوهشگران، تهیه اقلام مورد نیاز توسط آزمایشگاه انجام می­گردد.
  • هزینه استفاده از وسایل به صورت ساعتی و یا به صورت تعداد نفر در تعداد آزمون محاسبه می شود که بر عهده پژوهشگر است که طرف قرارداد ایشان دانشکده و معاونت پژوهش و فناوری می باشد.
  • استفاده از آزمایشگاه و تجهیزات آن برای دانشجوی دانشکده علوم ورزشی و تندرستی و طرح های عضو هیئت علمی که برای دانشگاه تهران دستاوردی دارد، رایگان می باشد.
  • هزینه استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی برای اعضای محترم هیئت علمی دانشکده در سایر طرح­ها که ارتباطی با دانشکده نداشته باشد با تخفیف چهل درصد محاسبه می­گردد.
  • در راستای ارائه تسهیلات و همکاری جهت اجرای پروژه­های دانشجویان تحصیلات تکمیلی دیگر دانشکده های دانشگاه تهران (پردیس ها) یا دانشگاه های دیگر در صورتی که اساتید راهنما یا مشاور عضو هیئت علمی دانشکده باشند، ارائه خدمات آزمایشگاهی به دانشجویان محترم با تخفیف ( به ترتیب پنجاه درصد و سی درصد ) پس از تایید مستندات رسمی ( ارائه نامه دانشگاه محل تحصیل مبنی بر همکاری عضو محترم هیئت علمی دانشکده علوم ورزشی و تندرستی در کار رساله / پایان­نامه دانشجو به عنوان استاد راهنما یا مشاور ) امکان­پذیر است.
  • دانشجویان پردیس­های اقماری (البرز، کیش، قشم، کاسپین، فارابی، ارس) در صورت داشتن اعتبار قرارداد استفاده از آزمایشگاه (مابین پردیس ایشان و دانشکده علوم ورزشی) می­توانند پرداخت پنجاه درصد هزینه تعرفه پیوست جهت انجام آزمون­های مربوط به پایان­نامه و یا رساله خود از امکانات آزمایشگاه­های دانشکده استفاده نمایند.
  • در صورت استفاده بیش از 30 الی 45 نفر ( به تناسب دستگاه مورد استفاده ) معاونت پژوهش و فناوری می­تواند تا بیست و پنج درصد قیمت­ها را تعدیل نموده یا هزینه­ها را به صورت ساعتی محاسبه کند.
  • معاونت پژوهش و فناوری مختار است در هر سال بر اساس نرخ تورم تعرفه استفاده از دستگاه­های آزمایشگاهی را افزایش دهد.
  • هزینه استفاده از آزمایشگاه و تجهیزات آن بر اساس مصوبات سالیانه هیئت رئیسه دانشکده، محاسبه و مطابق آئین­نامه پنجاه درصد پیش از شروع و مابقی پس از پیشرفت 50 درصد پروژه کار به حساب درآمدهای اختصاصی دانشکده واریز خواهد شد.
  • لازم به ذکر است که دانشجویان تا زمان تسویه حساب در سامانه گلستان بدهکار می­شوند.

* تجهیزات آزمایشگاه­های یاد شده به تفکیک ضمیمه آیین­نامه می­باشد

* فرم قرارداد امانت وسایل آزمایشگاه پیوست می­باشد

جدول تعرفه هزینه استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی

ردیف

نام و مشخصات دستگاه

قیمت

توضیحات

( به ازای هر ساعت ) ریال

( به ازای هر نفر ) ریال

1

ایزوکینتیک

000/000/20

000/100/1

دستگاه­ سطح یک (high tech)

2

بالانس بایودکس

000/000/13

000/000/7

دستگاه­ سطح یک (high tech)

3

Gas Analyzer + Spirometry

000/000/17

000/000/9

دستگاه­ سطح یک (high tech)

4

ارگومتر هوازی پایی

000/000/12

000/000/7

دستگاه­ سطح یک (high tech)

5

ارگومتر بی هوازی پایی

000/000/12

000/000/7

دستگاه­ سطح یک (high tech)

6

ارگومتر بی هوازی دستی

000/000/12

000/000/7

دستگاه­ سطح یک (high tech)

7

EMG

000/000/20

000/100/1

دستگاه­ سطح یک (high tech)

8

Vienna

000/000/12

000/000/7

دستگاه­ سطح یک (high tech)

9

QEEG

000/000/15

000/500/8

دستگاه­ سطح یک (high tech)

10

Eye Tracker

000/000/10

000/000/6

دستگاه­ سطح یک (high tech)

11

Motion Analyzer

000/000/18

000/000/12

دستگاه­ سطح یک (high tech)

12

CANTAB

000/000/14

000/500/8

دستگاه­ سطح یک (high tech)

13

ECG

000/000/14

000/500/8

دستگاه­ سطح یک (high tech)

14

Portable Spirometry

000/000/15

000/500/8

دستگاه­ سطح یک (high tech)

15

High Speed Camera

000/000/7

000/500/4

دستگاه­ سطح یک (high tech)

16

Water Maze

000/000/14

000/500/8

دستگاه­ سطح یک (high tech)

17

Open Field

000/000/14

000/500/8

دستگاه­ سطح یک (high tech)

18

Shuttle Box

000/000/12

000/000/7

دستگاه­ سطح یک (high tech)

19

Force Plate

000/000/15

000/500/8

دستگاه­ سطح یک (high tech)

20

Foot Pressure

000/000/17

000/000/9

دستگاه­ سطح یک (high tech)

21

MMT

000/000/7

000/500/4

دستگاه­ سطح یک (high tech)

22

Spinal Mouse

000/000/9

000/500/5

دستگاه­ سطح یک (high tech)

23

Rota Road

000/000/12

000/000/7

دستگاه­ سطح یک (high tech)

24

Body Composition

000/000/12

000/000/7

دستگاه­ سطح یک (high tech)

25

E-wave

000/000/12

000/000/7

دستگاه­ سطح یک (high tech)

26

VR

000/000/10

000/000/6

دستگاه­ سطح یک (high tech)

27

tDCS

000/000/10

000/000/6

دستگاه­ سطح یک (high tech)

28

دستگاه­های سطح دو

000/000/5

000/000/3

دستگاه­های قدیمی الکترونیکی و دستگاه­هایی نظیر دینامومتر دستی

29

دستگاه­های سطح سه

000/000/4

000/500/1

دستگاه­های ساده